ترمیم کننده بتن چیست؟ انواع و کاربرد آن

ترمیم کننده بتن چیست ؟

ترمیم کننده بتن یکی از انواع افزودنی‌های بتن است که در کنار روان کننده بتن ، ژل میکروسیلیس و دیگر افزودنی ها، استفاده از آن کارایی زیادی دارد. در هر سازه‌ای ، بتن در اثر مجاورت هوا، خوردگی آرماتورها، برخورد با مواد اسیدی، سولفات و کلرید و… دچار تخریب می‌شود. این مسئله تا میزان زیادی در کاهش عمر سازه تاثیرگذار است. در چنین شرایطی می‌بایست از یک ماده استفاده کرد تا این کمبود را جبران نماید. از طرفی اشتباه در مراحل اجرایی و بتن‌ریزی نیز سبب بروز این مشکل می‌شود. وجود محدودیت‌های زمانی و اقتصادی نیز اجازه ترمیم بتن را نمی‌دهد. بنابراین در چنین شرایطی می‌بایست در بتن‌ریزی از ترمیم کننده بتن استفاده شود. ترمیم کننده بتن چیست ؟ چرا باید استفاده شود؟ انواع ترمیم کننده بتن چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه همراه ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

ترمیم کننده بتن چیست ؟

ترمیم کننده بتن چیست ؟

در پاسخ به سوال ترمیم کننده بتن چیست باید بگوییم این ماده از ذرات سیلیس، رزین، پلی پروپیلن و بر پایه سیمان تولید می‌شود. در واقع به منظور استفاده از این ماده، لازم است با آب ترکیب شده و حالت خمیری پیدا کند. پس از استفاده از این محصول در بین درز و خطوط‌های عمقی، می‌توان به راحتی بتن را ترمیم کرد. در واقع در زمانی که بتن در اثر عوامل مختلف دچار تخریب می‌شود، می‌توان با ترمیم کننده مشکلات را رفع کرد. به طور کلی استفاده از ترمیم کننده ها، مزایای زیادی به همراه دارد که اولین مزیت، صرفه‌جویی در زمان و هزینه است.

از دیگر مزایای استفاده از ترمیم‌کننده می‌توان به قابلیت اجرا تا 1 سانتی‌متر بدون ترک، افزایش مقاومت کششی در بتن، افزایش مقاومت فشاری، ایجاد قدرت چسبندگی بالا و… اشاره کرد. استفاده از ترمیم‌کننده می‌بایست با رعایت استاندارد و اصولی خاص انجام شود. چرا که این ترمیم‌کننده‌ها به شدت برای محیط زیست و سلامتی انسان مضر هستند. بنابراین باید با رعایت شرایط و نکات ایمنی استفاده گردد.

انواع ترمیم کننده بتن چیست ؟

حال که با ترمیم کننده بتن به طور کامل آشنا شدید، بهتر است با انواع ترمیم کننده بتن نیز آشنا شوید. ترمیم‌کننده‌های بتن به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه انواع ترمیم کننده بتن را همراه با توضیح مختصر در مورد هر یک معرفی می‌کنیم.

ملات‌های نیمه پلیمری

یکی از انواع ترمیم کننده بتن، ملات‌های نیمه پلیمری هستند. در ساختار این محصول، پلیمرهای فعال و نیمه فعال وجود دارد. از جمله مشخصات بارز این محصول، قدرت چسبندگی بالای آن است. بنابراین به راحتی می‌توان روی انواع سطوح از آن استفاده کرد. کاربرد این ترمیم‌کننده مربوط به بازسازی بتنی مانند پل، آب‌بندی استخر، ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده یک سازه و… است.

رزین تزریقی

دومین نوع از ترمیم کننده ها، رزین تزریقی است. در واقع از این ترمیم کننده زمانی استفاده می‌شود که ترک‌ها ریز درشت سطحی و عمقی در اثر شرایط مختلف روی بتن ایجاد شده باشد. استفاده از این محصول، علاوه بر این که سبب ترمیم بتن می‌شود، باعث ایجاد مقاوم‌سازی در آن نیز می‌گردد. لازم به ذکر است قبل از استفاده از این محصول، سطح مورد نظر را حتما پاک‌سازی کنید تا هیچ آلودگی وجود نداشته باشد. این ملات به صورت تزریقی به بتن زده می‌شود.

چسب اپوکسی

انواع ترمیم کننده بتن چیست ؟

این ترمیم‌کننده، پرکاربردترین ملات ترمیمی است. در واقع زمانی که از این چسب استفاده شود، پیوندی بسیار قوی در بتن ایجاد می‌گردد. در واقع استفاده از این محصول، سبب افزایش استحکام کششی در بتن می‌شود. چسب اپوکسی کاربرد بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها اتصال بتن جدید به بتن قدیمی است. از جمله ویژگی‌های این محصول این است که به راحتی روی سطوح مختلف قابل اجراست.

چسب لاتکس

از جمله ملات‌های ترمیم کننده پرکاربرد، چسب لاتکس است. استفاده از این محصول سبب مقاوم‌سازی بتن در برابر عوامل خارجی و لرزشی می‌گردد. همچنین استفاده از این محصول مقرون به صرفه و اقتصادی بوده و سبب افزایش میزان چسبندگی و مقاومت در بتن می‌گردد.

ملات پایه سیمانی با الیاف پلیمری

از جمله افزودنی‌های پرکاربرد دیگر، ملات بر پایه الیاف پلیمری است. از جمله ویژگی‌های بارز این ملات، این است که رزین‌های پودری دارد. همین مسئله سبب می‌شود تا از خاصیت چسبندگی بالایی برخوردار باشد. در زمان استفاده از این افزودنی نیز مانند انواع دیگر باید مقدار آب ترکیب کنیم. به منظور صاف کردن ناهمواری‌ها و پر کردن ترک‌های ریز و درشت از این محصول استفاده می‌شود.

کاربرد ترمیم کننده بتن چیست ؟

پس از آشنایی با انواع ترمیم کننده، بهتر است با کاربرد ترمیم کننده بتن آشنا شوید. آشنایی با کاربرد ترمیم کننده بتن به شما کمک می‌کند تا بدانید هر یک از آن‌ها را در چه فضایی استفاده کنید. از جمله کاربردهای رایج این محصول موارد زیر است:

  • استفاده در فضاهای مرطوب از جمله فاضلاب، سد، استخر، مخازن و…
  • استفاده در سازه‌های دریایی
  • استفاده در سطوحی که نیاز به لایه حفاظتی دارند.
  • رفع خطاهایی که در زمان قالب‌گیری رخ می‌دهد.
  • ترمیم ترک و حفره ها
  • ترمیم سطح‌های ناهموار
  • زیرسازی کف و دیوار و سایر سطوح ساختمان

کاربرد ترمیم کننده بتن چیست ؟

روش استفاده از ترمیم کننده بتن چگونه است؟

به منظو استفاده از ترمیم کننده بتن در همه نوع، به جز نوع تزریقی، لازم است ابتدا سطح را از چربی و آلودگی پاک‌سازی کنید. در مرحله دوم ترمیم کننده می‌بایست با آب ترکیب شده و حالتی خمیری به خود بگیرد. در زمان استفاده به دستورالعمل هم توجه کنید. معمولا به ازای هر 20 کیلوگرم، 5 لیتر آب لازم است. در نهایت روی سطوح بزنید. معمولا پس از نیم ساعت، خشک می‌شود. ضخامت مورد استفاده به سطح مورد نظر بستگی دارد.

کلام آخر

در مطالب فوق در مورد انواع و کاربرد ترمیم کننده بتن صحبت کردیم. در صورتی که قصد خرید ترمیم کننده بتن را دارید، بهتر است در مطالب فوق اطلاعات کافی را در خصوص این محصول کسب کنید. شهر مفتول از جمله مراکز معتبر فروش انواع افزودنی بتن، چسب بتن، ضد یخ بتن، الیاف بتن و… است. به منظور اطلاع از مشخصات، قیمت و خرید هر یک، با شماره 37556-021 تماس بگیرید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

admin
ارسال دیدگاه