نحوه نصب انواع پایه فنس و کاربرد آن‌ها

پایه فنس فلزی فولادی

امنیت در این روزها یکی از دغدغه‌ایی است که بیش‌تر قشر جامعه درگیر آن هستند. پایه فنس و توری حصاری از اقلامی هستند که نقش مهی در ایجاد امنیت اماکن نظامی، ورزشی، فرودگاه‌ها، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی دارند. این ابزارها از همان زمانی که ایجاد امنیت در برخی نقاط ضروری شد، از جمله نیازهای اولیه و مهم به‌شمار می‌رفتند که در انواع مختلف با جنس‌ها و شکل‌های متنوع تولید شدند و روز به روز نیز مدل‌ها و طرح‌های جدیدتر از آن‌ها به وجود آمدند. پایه فنس یا تیر حصار در انواع مختلف و جنس‌های متفاوت از جمله فلزی یا آهنی، بتنی و چوبی در بازار عرضه می‌شود که نوع فولادی آن پر کاربرد تر از سایز جنس‌های آن است. در ادامه با کاربرد و استفاده هر کدام از این پایه فنس ها، نحوه نصب آن و فنس کشی آشنا شوید.

کدام پایه فنس بهتر است ؟

پایه فنس‌ها معمولا از جنس آهن، چوب و یا بتن هستند که بسته به مکان مورد استفاده، جنس آن‌ها مشخص می‌شود.

·        پایه فنس فلزی

پایه حصار فلزی از گالوانیزه و یا لوله‌های داربستی سیاه ساخته می‌شوند که می‌تواند به صورت نبشی و پروفیل و یا قوطی هم باشند. این پایه‌ها به دو صورت تک شاخ و یا جفتی هستند که با توجه به نیاز مشتری انتخاب می‌شوند. فنس هایی از جنس مفتول سیاه در برابر دما مقاومت کم‌تری دارند اما در مقابل فنس‌هایی که از  مفتول گالوانیزه ساخته ‌می‌شوند، مقاومت بیش‌تری داشته و ضد زنگ و ضدخوردگی هستند. این فنس‌ها اگر دارای روکش PVC نیز باشند طول عمر بیشتری خواهند داشت.

پایه فنس فلزی فولادی

انواع پایه حصار فلزی

  • گالوانیزه آبکاری گرم: برای نقاطی که شرایط آب و هوایی مرطوبی دارد.
  • گالوانیزه سرد: برای اکثریت مکان‌های حصارکشی شده
  • پایه فنس با روکش: pvc پلاستیکی از جنس پی وی سی که مانع از زنگ زدن پایه شده و علاوه بر آن، جلوه و زیبایی به پایه حصار می‌دهد.
  • لوله سیاه رنگ شده
  • پروفیل یا نبشی ضایعاتی

·        پایه فنس بتنی

پایه حصار بتنی از بتن ساخته شده و سنگین‌تر از پایه فنس فلزی است و در پایه بتنی آن از ۳ شاخه میلگرد در داخل بتن استفاده می‌کنند. پایه فنس بتنی در مقابل شرایط آب‌وهوایی متفاوت مقام بوده و به دلیل سنگینی، غیرقابل دزدیده شدن است.

پایه فنس های بتنی در محصور کردن باغ‌ها به خصوص باغ‌های انگور و کیوی کاربرد دارند. در باغ انگور می‌توان با رد کردن سیم مفتول یا میلگرد از سوراخ‌ پایه‌های بتنی که مقابل هم هستند، پایه‌های محکمی برای سوار کردن انگور ساخت. پایه فنس بتنی نسبت به پایه‌های فلزی در مناطق رطوبت مقاومت بیش‌تری دارند و زنگ نمی‌زنند.

ممکن است پایه‌های آهنی را به دلیل قیمت بالای آن‌ها سرقت کنند اما پایه بتنی را به دلیل وزن بالای آن نمی‌توان دزدید.

پایه نس بتنی

·        پایه فنس چوبی

پایه فنس چوبی از اولین پایه‌های ساخته شده در جهان هستند که  بیش‌تر در کشورهای اروپایی به دلیل دکور زیبایی که دارند، با وجود ایمنی کم‌تر و عمر و دوام محدود، همراه با پوشش گیاهی استفاده می‌شوند. پایه فنس چوبی برای محافظت از محیط و یا در پارک‌ها برای جداسازی پوشش گیاهی از یک‌دیگر  قابل استفاده می‌باشد. این پایه فنس‌ها از قیمت بالاتری نسبت به پایه‌های آهنی برخوردارند و از نظر طراحی و جذابیت دارای تنوع بیش‌تری هستند. این پایه‌ها را می‌توان از درخت‌هایی مثل سرو، صنوبر و کاج و چوب قرمز ساخت.

در نهایت می‌توان گفت که پایه‌های فلزی در برابر پایه‌های چوبی بسیار مناسب‌تر و مقرون به‌صرفه است و ایمنی و مقاومت بیش‌تری نسبت به چوب دارد.

پایه فنس چوبی

نحوه فنس کشی و نصب پایه فنس

همان‌طور که گفته شد برای محکم نگه داشتن سیم خاردار و  توری‌های محافظتی مثل توری حصاری ، توری مرغی و توری گابیون در محصور کردن باغ و ویلا و یا مراکز نفتی و پتروشیمی از پایه‌هایی آهنی یا همان پایه فنس استفاده می‌شود.

این پایه‌ها باید در فاصله‌های مناسبی نصب شود چون اگر فاصله‌ی آن‌ها زیاد باشد باعث دفرمه شدن توری و مانع از صاف و محکم ایستادن آن می‌شود. و اگر فاصله کم باشد مشکلی به‌وجود نمی‌آید و تنها سبب افزایش هزینه پروژه می‌شود. معمولا مناسب‌ترین فاصله پایه فنس‌ها  بین ۳ تا ۴ متر می باشد.

نحوه قرار دادن پایه‌ها در خاک بسیار مهم است. برای نصب انواع پایه فنس ابتدا باید در زمین حفره‌ای ایجاد کنیم و پایه را درون آن قرار داده و محکم کنیم. باید در فواصل مناسب و با عمق خوب به تعداد مورد نیاز این حفره‌ها  را ایجاد کرد. به همین دلیل ارتفاع پایه‌ها را با توجه به مکان مورد استفاده باید انتخاب نماییم. عمق این حفره‌ها بر اساس جنس و نوع خاک تعیین می‌شود. معمولا بهترین عمق بین ۴۰ سانتی‌متر تا یک متر مناسب خواهد بود.

برای فنس کشی بدون سیم خاردار ارتفاع پایه‌ها ۲٫۵ متر است که نیم متر آن در زمین قرار می‌گیرد. در حصارکشی همراه با سیم خاردار پایه‌ها ۳ متری هستند که نیم متر بالایی آن به صورت تک شاخه و یا جفت شاخه و خم شده هستند.

کلام آخر

با توجه به مطالب فوق می‌توان مختصر گفت که پایه فنس‌ها در سه نوع چوبی، بتنی و فلزی در بازار عرضه می‌شوند که بنا به منطقه جغرافیایی ورد استفاده قرار خواهند گرفت. برای فنس کشی و نسب این پایه‎ها نیز ابتدا باید متراژ زمین خود را اندازه گرفته و سپس متناسب با آن تعداد مورد نیاز پایه را خریداری کرده و ارتفاع فنس را نیز مشخص نمایید. برای این کار و کسب اطلاعات دقیق می‌توانید از کارشناسان شهر مفتول مشاوره رایگان دریافت نمایید. قیمت انواع پایه فنس و توری حصاری را نیز می‌توانید از طریق تماس با شماره ۵۴۴۸۳_۰۲۱ استعلام نمایید.

admin
ارسال دیدگاه