مراحل و روش تولید رابیتس و هزینه اجرای آن

رابیتس چیست ؟

رابیتس امروزه یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که در اکثر ساختمان‌ها مشاهده می‌شود. از آنجایی که اجرای رابیتس از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است، از این رو جزو عملیات پر طرفدار در ساختمان‌سازی است. اما رابیتس کاری به طور دقیق به چه معناست ؟ مراحل و روش تولید رابیتس چگونه است؟ هزینه اجرای رابیتس و رابیتس کاری چقدر است؟ همه این سوال‌ها در صورت انتخاب رابیتس ممکن است به ذهن مخاطب برسد. بنابراین در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید تا به طور کامل با فرآیند رابیتس کاری آشنا شوید.

رابیتس چیست ؟

بهتر است قبل از بررسی روش تولید و اجرای رابیتس، با معنای رابیتس به طور کامل آشنا شویم. رابیتس مجموعه‌ای از شبکه‌های عمودی و افقی است که روی یکدیگر قرار گرفته اند. ساختار اصلی آن نیز ورق گالوانیزه است. از رابیتس کاری بیشتر در سقف ساختمان استفاده می‌شود و تکمیل کننده سقف است. البته رابیتس دارای کاربردهای دیگر نیز هست و فقط از آن در سقف ساختمان استفاده نمی‌شود. برای رابیتس کاری لازم است با توجه به کاربرد، اندازه، قطر و تعداد ستون‌های رابیتس مشخص شود.

برای تولید رابیتس از چه اجزایی استفاده می‌شود؟

 

رابیتس چیست ؟

 

روش تولید رابیتس و مراحل اجرای آن نیاز به تجهیزات خاصی دارد. در صورتی که برای تولید رابیتس از تجهیزات باکیفیت استفاده نشود، در نتیجه کیفیت رابیتس کاری کاهش پیدا می‌کند. این مسئله سبب می‌شود در طی تولید رابیتس و اجرای آن با چالش‌های زیادی مواجه شوید. بنابراین لازم است با تجهیزات مورد نیاز برای تولید رابیتس آشنا بود:

  • روش تولید رابیتس به صورتیست که در ابتدا نیاز به دستگاه‌های اتوماتیک سیستم PLC است. این سیستم در کیفیت نهایی رابیتس نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین برای رعایت استانداردهای مورد نیاز در روش تولید رابیتس باید به این مسئله توجه کرد.
  • به طور کلی خط تولید رابیتس به صورتیست که در کارگاه‌های خاصی صورت می‌گیرد. بنابراین تهیه و تولید رابیتس برای هر فردی امکان‌پذیر نیست. از این رو در زمان خرید محصول به روش تولید رابیتس و محل آن باید توجه کنید.

روش تولید رابیتس و مراحل اجرای آن

 همانطور که گفته شد تولید رابیتس نیاز به مواد اولیه دارد، اصلی ترین ماده اولیه که برای تولید رابیتس نیاز است، ورق گالوانیزه است. ورق گالوانیزه با کیفیت‌های مختلفی در بازار وجود دارد. بنابراین باید توجه کنید کیفیت مرغوب آن را خریداری کنید. اما علاوه بر ورق گالوانیزه، کیفیت خط تولید نیز در تولید رابیتس اهمیت دارد. بهتر است برای تولید رابیتس از ورق گالوانیزه گرم استفاده شود. مراحل اصلی تولید رابیتس نیز به شرح زیر است:

  • اولین مرحله پرس‌کاری و کشش عرضی است. ورق گالوانیزه به صورت رول و با ضخامت‌های مختلف وارد چرخه تولید می‌شود. دستگاه موردنظر رول‌ها را باز کرده و ورق تحت کشش قرار می‌گیرد. این مرحله باید با تجهیزات مکانیزه صورت بگیرد تا کیفیت نهایی تضمین شود.
  • ورق‌های کشیده شده در این مرحله وارد دستگاه برش می‌شوند. این مرحله به نام مرحله برش نیز شناخته می‌شود. روش برش ورق‌ها به صورت طولی است.
  • در مرحله بعدی ورق‌های برش خورده می‌بایست وارد دستگاه‌های مخصوص شوند تا عملیات نورد سرد و پرس‌کاری روی آن‌ها اعمال شود. این مرحله، مرحله پیدایش چشمه‌ها و ستون‌های رابیتس است.
  • در آخرین مرحله نیز ورق‌ها می‌بایست تحت کشش مجدد قرار گیرند.

نکات لازم در خصوص روش تولید رابیتس

  • اولین و مهم‌ترین نکته این است که قیمت ورق گالوانیزه بر روی قیمت رابیتس تاثیر مستقیم دارد.
  • ضخامت ورق گالوانیزه می‌بایست با توجه به نیاز و خواست مشتری تعیین شود. چرا که ضخامت این ورق نیز روی محصول نهایی تاثیر دارد. بنابراین این مسئله روی هزینه اجرای رابیتس کاری موثر است.
  • به طور کلی دستگاه تولید رابیتس قدرت متفاوتی در تولید تعداد ورق رابیتس در یک ساعت دارد. این مسئله نیز به کیفیت و نوع دستگاه بستگی دارد.

مراحل اجرای رابیتس

 

مراحل اجرای رابیتس

 

مراحل اجرای رابیتس کاری در طی چند مرحله صورت می‌گیرد. این مراحل لازم است توسط فرد متخصص و با دقت کافی انجام شود تا در طی رابیتس کاری مشکلی ایجاد نشود. در ادامه مراحل اجرای رابیتس را بیان کردیم:

  • مرحله اول، مرحله نصب میلگردها است. لازم است میلگردها را از سقف آویزان کنید تا رابیتس‌ها روی آن سوار شوند. در واقع این میلگردها نقش نگهدارنده رابیتس را دارند. این مرحله لازم است در عملیات ساختمان سازی و قبل از اجرای سازه انجام شود. انتهای میلگرد نیز به منظور سهولت می‌بایست خم شود.
  • در دومین مرحله اجرای رابیتس کاری ، لازم است به منظور انتقال بار سقف صلب به بخش‌های سازه‌ای ساختمان از نبشی‌های باربر استفاده شود. نبشی‌ها می‌بایست در فاصله ۶۰ سانتی متری نصب شوند. لازم به ذکر است میزان حجم سقف در تعیین این فاصله‌ها مهم است.
  • در سومین مرحله اجرای رابیتس کاری ، می‌بایست رابیتس‌ها به میلگردهای آویز متصل شوند. این مرحله بسیار مهم بوده و می‌بایست حتما توسط فردی متخصص انجام شود.
  • به منظور اتصال رابیتس به میلگرد می‌توانید از مفتول گالوانیزه یا مفتول رابیتس بندی استفاده کنید.
  • در آخرین مرحله نیز نوبت به اندود گچ و سیمان می‌رسد.

هزینه اجرای رابیتس کاری چقدر است؟

برای تعیین هزینه اجرای رابیتس کاری به فاکتورهای مختلفی می‌بایست توجه کرد. به طور کلی از آنجایی که رابیتس از ورق گالوانیزه تولید می‌شود، بنابراین قیمت ورق گالوانیزه در هزینه تولید و اجرای رابیتس کاری نقش مهمی دارد. از طرفی به ضخامت سازه و سایر نکات باید توجه کرد تا بتوان هزینه اجرای رابیتس کاری را تخمین زد.

کلام آخر

در مطالب فوق در مورد روش تولید و اجرای رابیتس صحبت کردیم. به ط ور کلی استفاده از رابیتس به دلیل مزایایی که دارد، امروزه بسیار رایج بوده و از محبوبیت خاصی نیز برخوردار است. شهر مفتول، بزرگ‌ترین تولید کننده انواع محصولات مفتولی ، رابیتس، میلگرد ساده، یونولیت، اسپیسر، واتراستاپ، انواع توری و… است. به منظور دریافت مشاوره رایگان و خرید محصولات مفتولی می‌توانید با شماره ۰۲۱۵۴۴۸۳ تماس بگیرید و یا به طور مستقیم از طریق وب سایت خرید خود را ثبت کنید.

admin
ارسال دیدگاه