مقایسه و تفاوت رابیتس و کناف

تفاوت رابیتس و کناف

بیشتر افراد با تفاوت رابیتس و کناف آشنا نیستند و این دو متریال را به اشتباه یکسان تلقی می‌کنند. به منظور مقایسه رابیتس و کناف لازم است با تفاوت و شباهت رابیتس و کناف و معایب و مزایای هر یک آشنا شوید. بنابراین در این مقاله قصد داریم این دو متریال را با یکدیگر مقایسه کرده و مشخصات و ویژگی هر یک را بیان کنیم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انتخاب و خرید رابیتس و کناف با ما همراه باشید.

تفاوت رابیتس و کناف

اولین قدم به منظور آشنایی با تفاوت رابیتس و کناف ، آشنایی با مفهوم و کاربرد هر یک از آن هاست. از این رو پیش از پرداختن به مبحث اصلی، با هر کدام از این دو محصول به طور جداگانه آشنا خواهید شد.

رابیتس چیست؟

تفاوت رابیتس و کناف

رابیتس در واقع محصولیست که از شبکه‌های مشبک فلزی تشکیل می‌شود. جنس این شبکه‌ها از ورق گالوانیزه گرم است. از رابیتس به منظور ساخت نما، سقف کاذب، دکوراسیون داخلی و… به وفور استفاده می‌شود. به طور کلی رابیتس بستری مناسب جهت نصب تاسیسات در ساختمان است. با استفاده از رابیتس می‌توان به شیوه‌های مختلف داخل ساختمان را نورپردازی کرد. کاربرد رابیتس مربوط به کارهای گچ‌کاری، سیمان‌کاری نما، هنر و مجسمه‌سازی و… است.

مزایا و معایب رابیتس

در میان بیان تفاوت رابیتس و کناف ، با مزایا و معایب رابیتس نیز آشنا شوید. یکی از اصلی‌ترین مزایای رابیتس مقاومت عالی این محصول در برابر آتش‌سوزی است. علاوه بر این به منظور اجرای این محصول نیازی به بهره‌مندی از نیروهای متخصص نیست. از دیگر مزایای رابیتس می‌توان به عدم ترک‌خوردگی، مقاومت عالی در زنگ‌زدگی و افزایش عمر تاسیسات اشاره نمود.

در بیان معایب رابیتس نیز باید گفت این محصول فاقد خاصیت آکوستیک و صدا است. از دیگر معایب رابیتس می‌توان به عدم ایجاد دسترسی آسان و ارزان به زیرکار اشاره نمود. از طرفی وزن سنگین این محصول و زمان اجرای طولانی آن از دیگر معایب رابیتس است.

کناف چیست؟

در پاسخ به سوال کناف چیست باید گفت کناف یا سقف کناف، نسل جدیدی از گچ است. این محصول در سازه‌های ساختمانی امروزه به وفور استفاده می‌شود. به منظور ساخت سازه‌های کناف، از پنل‌های پیش ساخته که از نوع گچ هستند استفاده می‌شود. سقف کناف از ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله سرعت اجرای بالا و نحوه اجرای وسیع برخوردار است. از این رو استفاده از کناف در میان سقف‌های کاذب رواج بیشتری دارد. سقف کناف به دو دسته ساده و طرح‌دار تقسیم می‌شود.

مزایا و معایب کناف

پیش از بیان شباهت و تفاوت رابیتس و کناف بهتر است مزایا و معایب کناف را نیز مورد بررسی قرار دهیم. مزایای کناف بیشمار است. اولین و مهم‌ترین مزایای کناف عدم نیاز به نیروی زیاد به منظور اجرای پروژه است، از طرفی با کمک کناف می‌توان در مصرف انرژی تا میزان زیادی صرفه‌جویی کرد. کناف در برابر زلزله بسیار مقاوم بوده و دسترسی به آن به منظور تعمیر آسان است.

اما در کنار مزایا، لازم است معایب کناف را نیز مورد بررسی قرار دهیم. از جمله اصلی‌ترین معایب کناف ، نداشتن مقاومت در برابر ضربه و رطوبت است. از  دیگر معایب کناف این است که به منظور اجرای آن لازم است از یک تیم حرفه‌ای کمک بخواهید.

مزایا و معایب کناف

تفاوت رابیتس و کناف از نظر ساختار

در بیان تفاوت و شباهت رابیتس و کناف باید گفته شود به منظور اجرای کناف در هر ۱ متر مربع، ۶ متر طول سازه استفاده می‌شود. وزن هر یک نیز ۰٫۵ کیلوگرم است. از این رو برای هر متر مربع ۱۱ کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود. این در حالیست که وزن هر متر مربع سقف رابیتس ۱ کیلوگرم است. از این رو به طور تقریبی هر متر مربع آن ۵ کیلوگرم است. از این رو در یک مقایسه کلی می‌توان نتیجه گرفت وزن کناف کمتر از رابیتس است.

تفاوت رابیتس و کناف از نظر میزان مقاومت

به منظور اجرای سقف کناف نیازی نیست ازجوشکاری استفاده شود. اما جهت رابیتس‌کاری لازم است از جوشکاری استفاده شود. در واقع انجام عملیات جوشکاری سبب ایجاد ترک‌های متعدد در سیستم می‌شود. بنابراین تمام این مسائل سبب می‌شود تا مقدار مقاومت کناف نسبت به رابیتس ۱۴ برابر بیشتر شود.

مقایسه رابیتس و کناف از نظر نیروی متخصص برای اجرای

جهت اجرای رابیتس نیاز است از نیروی متخصص بیشتری استفاده شود. این نیروها می‌بایست شامل گچ‌کار، رابیتس‌ند و جوشکار باشد. این در حالیست که سقف کناف به نیروی کمتری نیاز دارد.

مقایسه رابیتس و کناف از نظر قیمت

مهم‌ترین فاکتور در مقایسه بین این دو سقف، قیمت آن هاست. از آن جایی که اجرای رابیتس نیاز به نیروی متخصص بیشتری دارد، از این رو هزینه‌های مربوطه به تدریج افزایش پیدا می‌کند. این مسئله سبب می‌شود هزینه اجرای رابیتس نسبت به کناف افزایش یابد. بنابراین در یک بررسی کلی می‌توان نتیجه گرفت، استفاده از رابیتس چندان مقرون به صرفه نبوده و در این زمینه کناف مقرون به صرفه تر است.

مقایسه رابیتس و کناف از نظر قابلیت بازسازی

به مرور زمان تاسیسات ممکن است از سقف عبور کند. این مسئله می‌تواند منجر به آسیب به سقف شود. از این رو سبب می‌شود تا نیاز به تعمیر پیدا کند. به طور کلی باید گفت سقف کناف راحت تر از سقف رابیتس باز می‌شود و امکان دسترسی به تاسیسات و ترمیم راحت تر است.

کلام آخر

به طور کلی در یک بررسی کلی تفاوت و شباهت رابیتس و کناف می‌توان گفت استفاده از کناف مقرون به صرفه تر است. از طرفی کناف مزایای بیشتری نسبت به رابیتس دارد. با این حال در برخی مواقع استفاده از رابیتس توصیه می‌شود. به هر حال با توجه به کارایی و نیاز خود می‌توانید از هر یک از این سقف‌ها استفاده نمایید. اما به طور کلی به منظور بکارگیری هر یک بهتر است ابتدا مطالب فوق را مطالعه کرده و با شباهت و تفاوت این دو آشنا شوید.

شهر مفتول مرکزی معتبر و مطمئن جهت خرید انواع محصولات مفتولی، رابیتس، یونولیت، الکترود جوشکاری، توری پرسی، مفتول گالوانیزه، تیرچه بتنی و… است. به منظور خرید انواع محصولات با شهر مفتول همراه باشید. جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۲۱۵۴۴۸۳ تماس بگیرید.

admin
ارسال دیدگاه