میلگرد ساده A1 چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

میلگرد ساده A1 چیست ؟

به طور کلی شما با میلگرد‌ها و انواع آن اشنایی داشته و در پیرامون خود به دفعات این مصالح را مشاهده نموده‌اید. اما شاید تشخیص آن‌ها سخت بوده و در خصوص تنوع این محصول و کاربرد‌های هرکدام، اطلاعاتی در اختیار نداشته باشید. اما اگر در صنعت ساختمان و ساخت‌و‌ساز فعالیت دارید باید بدانید میلگرد ساده A1 چیست و چه استفاده‌هایی دارد. میلگرد ساده یا بدون آج ، اغلب میلگرد صنعتی محسوب می‌شود اما جهت نگه‌داشتن بتن آرمه در ساختمان نیز کاربرد دارد. در ادامه به کاربرد های میلگرد ساده A1 صنعتی و ساختمانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

میلگرد ساده A1 چیست ؟

به طور کلی میلگرد‌هایی که دارای آج نباشند را میلگرد ساده گویند. اما در خصوص معرفی گسترده و کامل میلگرد ساده باید گفت: مقاطع فولادی طویل و توپری هستند که سطحی صاف و صیقلی شبیه بتن دارند. مبنای استاندارد میلگرد ساده در قدیم با همان استاندارد A1 آجدار منطبق بود. اما امروزه به میلگرد ساده، میلگرد ۲۴۰ نیز گفته می‌شود.

میلگردهای ساده با استاندارد A1 و با ویژگی نرم و خام نیز شناخته می‌شوند که دارای کشش زیادی هستند. این میلگرد‌ها در دسته میلگرد‌های داکیل جای دارند. بنابراین جهت آهنگری، تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بسیار مناسب می‌باشند.

از این‌رو می‌توان گفت این میلگرد‌ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته و تحمل بار مکانیکی آن‌ها بسیار بالا می‌باشد. با این ویژگی های میلگرد ساده می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به مقاومت بالای آن‌ها، گزینه بسیار مناسبی برای ساخت‌و‌ساز هستند. درواقع از پر کاربرد ترین مصالح ساختمان، می‌توان به میلگرد های بدون آج اشاره کرد که با کاربرد های گسترده در صنعت ساختمان به مهندسان عمران کمک‌های شایانی کرده است.

میلگرد ساده A1 چیست ؟

استاندارد میلگرد ساده A1

استاندارد GOST (5781) روسیه میلگرد ساده را با حرف A1 تعیین نموده است. میلگرد ساده در استاندارد ایران با حرف S220 تعیین شده است. عدد ۲۲۰ نمایانگر تنش تسلیم (تنش جاری شدن) میلگرد بر حسب واحد نیوتن بر میلی‌متر مربع بوده که در استاندارد روسیه مقدار تنش تسلیم برابر با ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختگی آن ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

میلگرد بدون آج انواع مختلفی دارد که می‌توان به میلگرد ۱۰ ساده، میلگرد بدون آج سبک و سنگین اشاره کرد که شما می‌توانید بر اساس نیاز خود، نوع مناسب آن را انتخاب نمایید.

میلگرد ساده دارای وزن استاندارد می‌باشد، به عنوان مثال میلگرد ۱۰ ساده را با بسته‌بندی‌های ۲۲۰۰ الی ۲۵۰۰ کیلوگرم به بازار عرضه می‌کنند. بدین ترتیب برای بارگیری و تخلیه کردن آن‌ها در هنگام جابه‌جایی، نیاز به وسایل و ادوات خاصی مانند جرثقیل می‌باشد. با استفاده از جرثقیل می‌توان به راحتی میلگرد‌ها را بارگیری و تخلیه کرد.

جنس میلگرد A1 بر اساس استانداردهایی که دارد در انواع فلز، فیبر شیشه‌ای، فیبر بازالت و پلاستیک تقویت‌شده در بازار عرضه می‌شود.

کاربرد میلگرد ساده در ساختمان چیست ؟

کاربرد میلگرد ساده در ساختمان چیست ؟

تاریخچه استفاده میلگردهای ساده به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، به ابتدای قرن ۲۰ میلادی بر‌می‌گردد. میلگرد بدون آج دارای شناسنامه هستند و در طیف وسیعی از کاربرد ها در صنعت و در ساختمان استفاده می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت میلگرد ساده در ساختمان برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر می‌تواند نتیجه تاثیرگذار و مطلوبی داشته و مقاومت بتن‌ها را در مقابل نیرو‌های کششی افزایش دهد. در واقع می‌توان از این میلگردها به‌عنوان میلگرد دورپیچ در اعضای سازه‌ای و ساختمان‌های بتن آرمه استفاده نمود.

لازم به ذکر است که متاسفانه بعضی از مهندسان با دلایل گوناگون سعی می‌کنند از این میلگرد‌ به عنوان میلگرد‌ حرارتی در سقف‌ها بهره ببرند. آن‌ها از این توجیه استفاده می‌کنند که میلگرد‌های ساده نقش سازه‌ای ندارند. از این رو تصور می‌کنند استفاده از این میلگرد‌ها به عنوان میلگرد حرارتی هیچ مانعی ندارد. اما به طورکلی استفاده از میلگرد‌های بدون آج به عنوان میلگرد حرارتی، نوعی اشتباه طراحی و اجرایی متداول می‌باشد.

کاربرد صنعتی میلگرد ساده چیست ؟

می‌توان گفت: میلگرد ساده اغلب مصرف صنعتی دارد. از این محصول در ساخت پیچ، مهره، میخ و هم‌چنین ساخت برخی اتصالات استفاده می‌گردد. هم‌چنین میلگرد‌های ساده سایز پایین در ساخت مفتول، از جمله مفتول گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربرد های صنعتی میلگرد بدون آج می‌توان بعضا به استفاده آن‌ها در ساخت خاموت نیز اشاره کرد. خاموت، آرماتور‌های عرضی هستند که به دور آرماتور‌های طولی و اصلی در شناژ‌ها بسته می‌شوند.

میلگرد‌های ساده همان‌طور که می‌دانید در سایز‌های مختلفی تولید می‌شوند. دو نوع از آن‌ها که در شهر مفتول به فروش می‌رسد میلگرد ساده ۶٫۵ و ۱۰ است. میلگرد ۱۰ ساده که وزن سبکی دارد، در صنعت رابیتس و رابیتس‌بندی ساختمان‌ها استفاده می‌شود و کاربرد هایی هم‌چون تولید حفاظ دارد. جهت تولید این نوع حفاظ‌ها نیاز به میلگرد‌هایی است که علاوه بر استحکام مورد نیاز، امکان خم‌کاری نیز داشته باشند. از این رو معمولا تولید‌کنندگان حفاظ و نرده استفاده بسیار زیادی از میلگرد ده ساده دارند.

کلام آخر

با توجه به متنوع بودن سایزهای میلگرد ساده، همان‌طور که ذکر شد استفاده‌های فراوانی از این محصول می‌شود. از این رو کاربرد‌های فراوان آن در صنعت و ساختمان سبب فروش بسیار بالای میلگرد ساده در بازار شده است. میلگرد بدون آج A1 را می‌توان از پر کاربرد ترین و پرفروش‌ترین محصولات شهر مفتول معرفی کرد.

اگر شما نیز برای ساخت‌و‌ساز و جوشکاری نیاز به میلگرد ساده دارید، از شهر مفتول این محصول را تهیه نمایید. جهت خرید هر محصول می‌توانید به سایت ما مراجعه کرده و پس از مشاهده قیمت‌ها محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. اطمینان‌خاطر داشته باشید که محصول مورد نیاز شما در کم‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت به شما تحویل داده می‌شود. جهت خرید با شماره ۵۴۴۸۳_۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

admin
ارسال دیدگاه