روش تولید پشم شیشه و مواد تشکیل دهنده آن

روش تولید پشم شیشه

پشم شیشه نوعی عایق حرارتی پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است. همانطور که از نام این محصول پیداست، از الیاف شیشه‌های بازیافتی تولید می‌شود. پشم شیشه در برابر حرارت و صدا یک عایق عالی است. قدرت تحمل این محصول از دمای منفی سی درجه تا مثبت هفتصد و پنجاه درجه است. در این بخش قصد داریم در مورد مراحل و روش تولید پشم شیشه و مواد تشکیل دهنده آن و همچنین کاربرد پشم شیشه صحبت کنیم. به منظور آشنایی کامل با مشخصات پشم شیشه و خرید آن با ما همراه باشید.

پشم شیشه چیست ؟

قبل از آشنایی با روش تولید پشم شیشه و مواد تشکیل دهنده آن، بهتر است ابتدا با این محصول به طور کامل آشنا شوید. پشم شیشه نوعی الیاف معندنی است. از این محصول به عنوان عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی استفاده می‌شود. پایه تولید پشم شیشه از شیشه‌های بازیافتی است. الیافی که در ساخت پشم شیشه به کار می‌رود، بسیار ریز و کوچک است. شکل ظاهری آن نیز سوزنی است. به پشم شیشه فیبر بازیافتی نیز گفته می‌شود. برای تولید یک رول پشم شیشه حدودا ۱۰ بطری شیشه‌ای می‌بایست بازیافت شود.

روش تولید پشم شیشه

روش تولید پشم شیشه

 

مراحل تولید پشم شیشه معمولا شامل ۶ مرحله است. در این بخش به طور کامل مراحل و روش تولید پشم شیشه را توضیح داده‌ایم:

ترکیب و مخلوط

اولین مرحله از مراحل تولید پشم شیشه ترکیب و مخلوط است. در این مرحله ماسه، خاکستر سودا، سنگ آهک و شیشه‌های بازیافت شده که ترکیب اصلی پشم شیشه را تشکیل می‌دهند با یکدیگر مخلوط می‌شوند. مواد اولیه ذخیره شده در سیلوها غربال‌گری و فیلتر می‌شود. این کار به منظور حذف مواد زائد و اضافی انجام می‌شود. پس از این مرحله موادی که غربال شده اند وارد کوره می‌شوند.

ذوب مخلوط

در روش تولید پشم شیشه، در این مرحله مواد با یکدیگر به طور کامل مخلوط می‌شوند. در نهایت نیز به کوره فرستاده شده و در دمای ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شوند.

تشکیل الیاف پیوسته

پس از گذراندن مرحله قبلی و ذوب شدن مواد مخلوط شده، ترکیب نهایی وارد محیط الیاف‌سازی می‌شود. در این مرحله تغییرات دمایی انجام شده و الیاف از مخلوط ذوب شده جدا می‌شود. بخش اصلی دستگاه ذوب الیاف، اسپینر گریز از مرکز بوده که به دور یک محور عمودی می‌چرخد.

این اسپینر دارای نواری مقاوم و از جنس فولاد است که تعدادی زیادی سوراخ به ابعد ۱ میلی‌متر دارد. در واقع این سوراخ‌ها محل خروج الیاف هستند. در نهایت الیاف مورد نظر خارج می‌شوند. لازم به ذکر است این الیاف هام هستند و نیاز به تغییرات دارند.

شکل گیری و عمل‌آوری

یکی از مراحل تولید پشم شیشه شکل‌گیری و عمل‌آوری است. در این مرحله رزین‌ها که ترکیبی مصنوعی هستند، به الیاف بدست آمده اضافه می‌شوند. پس از آن وارد کوره‌ای با دمای ۲۵۰ سانتی‌گراد می‌شوند. هوای گرم از طریق الیاف پشم شیشه جریان پیدا می‌کند. در این مرحله الیاف سختی و مقاومت لازم را به خود می‌گیرند. این مرحله، مرحله ایست که الیاف زرد رنگ می‌شوند.

پشم شیشه چیست ؟

مرحله برش

مرحله برش با خروج الیاف از کوره و در جریان فشار آب آغاز می‌شود. در این مرحله الیاف در اندازه‌های موردنظر برش داده می‌شوند. خورده الیاف‌هایی که در زمان برش ایجاد می‌شود بازیافت خواهند شد.

بسته‌بندی و سورتینگ

آخرین مرحله از مرحله تولید پشم شیشه و روش تولید آن الیاف شیشه وارد ماشین پرس می‌شود تا به صورت لوله‌ای و پتویی در آید. به دلیل قابلیت فشرده شدن زیاد حجم پشم شیشه، هزینه حمل و نقل و انبار این ماده کاهش پیدا می‌کند. در ادامه نوار‌های پشم شیشه روی پالت‌ها جمع آوری می‌شوند و در نهایت کارایی عملیات انبار داری افزایش پیدا می‌کند.

استفاده از پشم شیشه در سطح جهانی بیش از ۷۰ سال سابقه دارد و در ایران در حدود ۵۰ سال است که صنعتگران در بخش‌های خصوصی و دولتی این الیاف را تولید می‌کنند. هرچند در بازه گسترده‌تری می‌توان گفت که به طور کلی استفاده و تولید الیاف معدنی به سال ۱۸۰۰ میلادی در بخش بین‌المللی می‌رسد. لازم به ذکر است که در ۱۰ سال گذشته با رایج شدن فوم‌های الاستومری، استفاده از پشم شیشه بسیار کاهش یافته است.

مواد تشکیل دهنده‌ پشم شیشه

پشم شیشه، ماده‌ای است که از طبیعت به دست می‌آید. در واقع مواد اصلی تشکیل دهنده پشم شیشه، سیلیس و شیشه می‌باشد که پس از ذوب شدن وارد ماشین‌های الیاف ساز شده و تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز، به شکل الیاف پشم مانند در می‌آید. میزان خلوص مواد اولیه نقش بسیار مهمی در کیفیت الیاف پشم شیشه دارد.

مواد تشکیل دهنده‌ پشم شیشه و درصد ترکیب آن‌ها به شرح زیر است:

  • سیسلیس ۱۴ درصد
  • کربنات سدیم ۱۸ درصد
  • دولومیت ۱۱ درصد
  • فلدسپات ۱۲ درصد
  • براکس ۷ درصد
  • سنگ آهک ۴ درصد
  • کربنات باریم ۳ درصد
  • سولفات سدیم ۱ درصد

کلام آخر

در مطالب فوق در مورد روش و مراحل تولید پشم شیشه و مواد تشکیل دهنده آن صحبت کردیم. به طور کلی استفاده از پشم شیشه به منظور عایق‌کاری ساختمان از نظر حرارتی، صوتی و رطوبتی استفاده می‌شود. به منظور خرید پشم شیشه، یونولیت، واتراستاپ، اسپیسر، رابیتس، الکترود جوشکاری و انواع محصولات مفتولی با قیمتی مناسب و کیفیت تضمینی در شهر مفتول با شماره ۰۲۱۵۴۴۸۳ تماس بگیرید و یا از طریق وب سایت محصول موردنظر را به صورت اینترنتی خریداری کنید.

admin
ارسال دیدگاه