ویژگی‌ میلگرد ساده و مشخصات آن چیست

مشخصات فنی میلگرد ساده

از جمله پرکاربردترین مقاطع فولادی، میلگردها هستند. از میلگرد به منظور تقویت و کمک به بتن استفاده می‌شود. میلگرد در واقع مانند یک پشتیبان در بتن عمل می‌کند. استفاده از این سازه در بتن سبب افزایش نیروی کششی می‌شود. اگرچه بتن‌ها در برابر فشار مقاوم هستند، اما از نظر نیروی کششی ضعیف‌اند. بنابراین این مسئله باید به نحوی جبران شود. این عملکرد توسط میلگرد صورت می‌گیرد. در این بخش قصد داریم در مورد این که میلگرد چیست صحبت کنیم. همچنین شما را با ویژگی میلگرد ساده و مشخصات آن برای خرید آشنا خواهیم کرد.

میلگرد چیست ؟

در پاسخ به سوال میلگرد چیست باید بگوییم این محصول در پروژه‌های ‌ساختمانی کاربرد گسترده‌ای دارد. میلگردها در دو نوع ساده و آجدار هستند. هر کدام از آن‌ها کاربردهای متنوعی دارند. به طور کلی کاربرد میلگرد آجدار نسبت به میلگرد ساده در صنعت و ساختمان‌سازی بیشتر است. اما از میلگرد ساده نیز استفاده‌های ‌فراوانی می‌شود. از این سازه به عنوان جبران نیروی کششی بتن استفاده می‌گردد. در ادامه شما را با میلگرد ساده بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مشخصات فنی میلگرد ساده

مشخصات فنی میلگرد ساده

پس از پاسخ به سوال میلگرد ساده چیست ، بهتر است با مشخصات میلگرد ساده به طور کامل آشنا شوید. این مسئله در خرید میلگرد اهمیت زیادی دارد. شما باید هنگام خرید میلگرد با این مقطع فولادی و مشخصات آن به طور کامل آشنا باشید.

میلگرد ساده دارای مشخصات و ویژگی‌هاییست که به عنوان میلگرد خام یا میلگرد نرم نیز شناخته می‌شود:

  • تغییر شکل نسبی پلاستیکی تا ۲۵ درصد
  • تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع

کاربرد میلگرد ساده در مصالح ساختمانی بسیار حائز اهمیت است. هر میلگرد دارای شناسنامه ایست که مشخصات محصول در آن یادداشت می‌شود.

به منظور عملیات جوشکاری، شرایط پیش گرم بر اساس استاندارد ISIRI 3131 رعایت می‌شود. این نوع میلگرد از قطر ۶ تا ۲۰۰ میلی متر تولید می‌شود.

ویژگی میلگرد ساده چیست ؟

میلگرد ساده یا میلگرد A1 دارای ویژگی‌هاییست که سبب تمایز آن با دیگر میلگردها می‌شود. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

استاندارد

اولین ویژگی میلگرد ساده این است که این میلگرد‌ها بر اساس استانداردهای گذشته و جدید ۲۴۰ مشخص می‌شوند.

ویژگی‌های ‌مکانیکی

میلگردهای ساده دارای مقاومت کششی ۳۵۰ نیوتن بر میلی متر مربع هستند. از طرفی مقاومت تسلیم آن‌ها نیز ۲۴۰ نیوتن بر متر مربع است. حداکثر نیرویی که بدون ایجاد تغییر شکل به میلگرد وارد می‌شود، تنش تسلیم میلگرد می‌گویند.

لازم به ذکر است در صورت وارد شدن میزان تنش بیش از حد به میلگرد، این سازه تغییر یافته و دیگر به حالت اول بر نمی‌گردد. در هنگام خرید میلگرد لازم است به این ویژگی میلگرد ساده توجه کنید. یعنی میزان تنش تسلیم میلگرد را در نظر بگیرید.

مشخصات میلگرد ساده از نظر وزنی

طریقه محاسبه وزن میلگرد،  کیلوگرم به ازای یک متر طول است. به همین منظور برای اینکه وزن شاخه این میلگرد نرمال محاسبه شود، وزن میلگرد بر ۱۲ ضرب می‌شود. برای میلگردهای ساده نیز از ضرب وزن میلگرد در ۹، وزن میلگرد محاسبه می‌شود.

قابلیت فرم پذیری

ویژگی میلگرد ساده چیست ؟

بر اساس جنس فولادی که برای ساخت میلگرد استفاده شده است، می‌توان اندازه فرم‌پذیری میلگرد را بدست آورد. همچنین میزان فرم‌پذیری میلگرد ساده را با توجه به مقاومت کششی و تسلیم آن بدست می‌آورند. به بیشترین تنس کششی که جسم توانایی تحمل آن را قبل از شکستن داشته باشد، مقاومت کششی گفته می‌شود. از عملیاتی نظیر سردکاری، حرارتی، آلیاژکاری و.. به منظور افزایش مقاومت کششی میلگرد استفاده می‌شود.

مقدار کربن مورداستفاده در میلگرد، در افزایش یا کاهش قابلیت فرم‌پذیری میلگرد تاثیرگذار است. در واقع هر چه مقدار کربن موجود در میلگرد کمتر باشد، خاصیت فرم‌پذیری بیشتر می‌شود. از آن‌جایی که میلگردهای ساده، دارای خاصیت فرم‌پذیری بالایی هستند. بنابراین انجام خم‌کاری روی آن آسان تر است.

کاربرد میلگرد ساده در ساختمان‌سازی

یکی از کاربردهای میلگرد ساده صنعت ساختمان‌سازی است. از این میلگرد در این صنعت به عنوان بتن‌های ‌آرمه استفاده می‌شود. این مسئله سبب افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی می‌شود. از میلگرد ساده برای نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود.

اما به طور کلی می‌توان گفت، میلگردهای ساده بیشتر کاربرد صنعتی دارند. این یعنی در ساختمان‌سازی کاربرد گسترده‌ای ندارند. کیفیت میلگرد ساده در کاربرد آن بسیار مهم است. یعنی هر چقدر کیفیت آن بیشتر باشد، در صنعت کاربرد بیشتر دارد. یکی از انواع کاربردهای میلگرد ساده نیز ساخت خاموت است.

کاربرد میلگرد ساده در صنعت

میلگرد ساده در صنعت، ساخت پیچ و مهره، میخ و ساخت برخی اتصالات استفاده می‌شود. میلگردهای ساده به صورت شاخه و کلاف مورداستفاده قرار می‌گیرند. سایز کلاف ساده معمولا ۵٫۵ ،۶٫۵، ۸، ۱۰ و ۱۲ است. سایز حالت شاخه نیز ۸ تا ۴۰ است. لازم به ذکر است میلگردهای ساده بر اساس استاندارد  A1 ساخته می‌شوند.

 به طور کلی میلگرد ساده از خاصیت برش و خم کردن زیادی برخوردار است. از این رو در خم‌کاری، آهنگری و جوشکاری به وفور استفاده می‌شود. از آنجایی که این میلگرد روی سطح خود فاقد آج است، از این رو در آرماتوربندی، به عنوان دورپیچ استفاده می‌شود.

خرید میلگرد ساده در شهر مفتول

در مطالب فوق در مورد میلگرد ساده و مشخصات و ویژگی‌های ‌آن صحبت کردیم. در صورتی که قصد خرید میلگرد ساده را دارید، بهتر است در مورد مشخصات و ویژگی‌های ‌این میلگرد اطلاعات کافی را کسب کنید. همچنین به منظور خرید میلگرد ساده، انواع توری، مفتول گالوانیزه، تیرچه، رابیتس، پشم شیشه و… با قیمتی مناسب، می‌توانید به سایت شهرمفتول مراجعه نمایید. همچنین برای خرید میلگرد و دریافت مشاوره رایگان نیز با شماره ۰۲۱۵۴۴۸۳ تماس حاصل نمایید.

admin
ارسال دیدگاه