نامگذاری الکترود ها چگونه است ؟

نامگذاری الکترود

الکترود قطعه ای مهم است که در جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. الکترود ها دارای انواع گوناگونی بوده که هر یک در موارد خاصی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد های متنوعی دارد. کاربرد الکترود ها با توجه به ویژگی های آن متنوع می باشد. اما علاوه بر کاربرد الکترود ها هر کدام از آن ها نیز دارای مشخصاتی خاص هستند که در این مقاله می خواهیم در مورد مشخصات و نحوه ی نامگذاری الکترودها توضیحات دهیم.

مشخصات الکترود ها بر اساس نامگذاری الکترودها چیست؟

در جوشکاری مشخصات الکترود ها شامل یک سری اعداد است که توسط این اعداد می توان موارد زیادی را در مورد الکترود ها دریافت نمود. معمولا نام الکترود ها با یک سری اعداد و حروف انگلیسی نوشته می شود که در این قسمت می خواهیم بررسی کنیم هر یک از این اعداد و حروف نشان دهنده ی چیست؟ به طور مختصر این اعداد و حروف به شرح زیر است:

به طور مثال الکترود E60 10: حرف انگلیسی E در این قسمت نشان دهنده ی جریان برق است. عدد ۶۰ در کنار حرف کشش گرده جوش بر حسب پاوند بر اینچ مربع، عدد ۱ بیانگر حالا متخلف جوشکاری و عدد۰ نوع جریان را نشان می دهد. این خلاصه ای از حروف و اعداد مشخص شده در الکترود ها است.تعریف مفصل آن را در ادامه ی بحث آورده ایم.

علامت اول در نام الکترود ها

همان طور که گفته شد حرف E نشان دهنده ی جریان برق است. هنگامی که این حرف در ابتدای نام الکترود قرار می گیرد یعنی الکترود مورد نظر برای جوشکاری برق می باشد. چرا که بعضی از این الکترود ها معمولا پوشش دار بوده و قالب استفاده ی آن ها در جوشکاری با اکسی توسین می باشند که با حروف و اعداد دیگر قابل رویت هستند.

نامگذاری الکترود

علامت دوم در نام الکترود ها

علامت دوم شامل دو عدد ۰ و ۶ می باشد که نشان دهنده ی فشار گرده ی جوش است. این علامت فشار گرده ی جوش را بر حسب پاوند بر اینچ مربع محاسبه کرده و به طور معمول می بایست آن را در ۱۰۰۰ ضرب نمود. به طور دقیق تر مفهوم این است که فشار گرده ی جوش در این الکترود ۶۰۰۰۰ پاوند بر اینچ مربع می باشد. که واحد آن در فارسی کیلوگرم در متر مربع می باشد.

علامت چهارم در نامگذاری الکترود ها

این علامت معمولا از صفر شروع شده و به عدد ۶ ختم می شود. دلیل اصلی استفاده از این علامت در نام الکترود ها نشان دادن خصوصیات ظاهری گرده جوش و نوع جریان می باشد. وجود علامت ۰ یا ۶ در انتها هر یک نشان دهنده ی مورد خاصی است. یعنی در صورتی که علامت آخر در نام ۰ باشد موارد استعمال آن دسته از الکترود ها تنها با جریان مستقیم یا در اصطلاح DC یا قطب معکوس می باشد. میزان نفوذ در این جوشکاری معمولا زیاد بوده و شکل مهره ها در آن تخت است. از طرفی درجه ی سختی گرده جوش در این دسته از الکترود ها اصولا بالاست.

اما در صورتی که علامت آخر آن یک باشد موارد استعمال در این الکترود ها در با DC,AC است. شکل ظاهری در جوش دادن این دسته از الکترود صاف بوده و میزان درز و شکاف و قعر آن و همچنین درجه ی سختی در آن ها زیاد تر از گرده ی اول می باشد.

در صورتی که علامت چهارم عدد ۲ باشد موارد استعمال الکترود همانند نوع قبل به صورت AC,DC می باشد. میزان نفوذ جوش در این الکترود ها معمولا به صورت متوسط بوده و درجه ی سختی به میزان الکترود های دیگر کمتر است. نمای ظاهری در الکترود های این دسته معمولا به شکل محدب است. اما  در صورتی که علامت چهارم در آن ۳ باشد  این الکترود تنها قادر است با جریان AC  متناوب و مستقیم به کار برده شود. درجه ی سختی گرده جوش در این دسته از الکترود ها به میزان دو دسته ی اول کمتر می باشد اما از دسته ی سوم معمولا بیشتر است. قوس الکتریک در آن ها معمولا خیلی آرام و کم نفوذ است. شکل مهره های آن نیز به صورت محدب است.

مشخصات الکترود

دسته ی بعدی شامل الکترود هایی است که علامت آخر عدد ۴ است. این الکترود قادر است با هر دو جریان AC,DC  به کار برده شود. و موارد استعمال در آن نیز برای شکاف های عمیق و یا قسمت هایی که چندین گرده جوش می بایست بر روی هم باشند استفاده می شود. دسته ی آخر شامل الکترود هایی است که عدد پایانی آن ها عدد ۵ است. این الکترود ها به تنهایی برای جریان های DC مورد استفاده قرار می گیرد. موارد استعمال آن نیز برای شکاف هایی به صورت باز و عمیق می باشد. درجه ی سختی در گرده جوش این الکترود ها کم و دارای قوس الکتریکی آرامی هستند. پوشش شیمیایی آن ها نیز جزو پوشش های شیمیایی الکترود های بازی است.

ارتباط عدد آخر در نامگذاری الکترود با پوشش شیمیایی الکترود

علاوه بر موارد گفته شده شماره ی آخر در الکترود ها می تواند نشان دهنده ی ترکیب شیمیایی در الکترود ها باشد که شامل موارد زیر می باشد:

  • اگر عدد آخر ۰ باشد پوشش الکترود پر سلولز و کربنات سدیم است.
  • اگر عدد آخر ۱ باشد پوشش الکترود پر سلولز و کربنات پتاسیم می باشد.
  • عدد ۲ در آخر نام الکترود حاکی بر پوشش پر تیتان و کربنات سدیم است.
  • عدد ۳ در آخر نام الکترود حاکی بر پوشش پر تینان و کربنات سدیم است.
  • عدد ۴ نیز می تواند نشان دهنده ی پوشش پر تینان به همراه پودر آهن باشد.
  • عدد ۵ پوشش بدنه ی کم هیدروژنه را نشان می دهد.
  • عدد ۶ و ۷ و ۸ به ترتیب نشان دهنده ی پوشش های کم هیدروژنه، پوشش های کم هیدروژنه و حاوی پودر آهن می باشند.

با توجه به نکات گفته شده شما می توانید به راحتی مشخصات یک الکترود را تشخیص داده و کاربرد آن را نیز مشخص کنید. تمامی اعداد و حروف در الکترود ها نشان دهنده ی موارد زیادی است که در بالا گفته شد. این حروف و اعداد علاوه بر مشخص نمودن کاربرد و مشخصات کامل الکترود می توانند پوشش های الکترود ها را نیز نشان دهند.

admin
ارسال دیدگاه